Membaca untuk memperbaiki penulisan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

antara perkara penting yang perlu kita buat sekiranya ingin sentiasa memperbaiki penulisan adalah membaca. Hanya dengan membaca penulisan kita akan boleh diperbaiki. Pada awalnya kita akan cenderung untuk meniru atau mengikut cara penulisan penulis yang sedang kita baca.

Lama kelamaan, kita akan dapat mengolah penulisan tersebut untuk menjadi penulisan dengan cara kita yang tersendiri. Terpengaruh dengan gaya penulisan orang lain bukanlah satu kesalahan, kita bukan menyalin penulisan mereka tetapi kita hanya terpengaruh gaya olahan dan seumpamanya.

Mungkin ada perkataan-perkataan yang kita jarang gunakan, namun bila kita banyak membaca bahan bacaan yang bagus seperti novel, buku ilmiah dan seumpamanya, kosa kata kita akan bertambah dan olahan ayat kita juga akan boleh dipelbagaikan.

banyakkan membaca untuk mahir menulis

Bahan bacaan mempengaruhi penulisan

Penting sebenarnya untuk kita memilih bahan bacaan harian kita agar penulisan kita bertambah baik. Andai kita banyak membaca portal gossip dan seumpamanya, kebarangkalian kosa kata kita bertambah baik adalah sangat tipis. Ianya mungkin sesuai untuk dunia hiburan dan gossip, tetapi tidak untuk penulisan dalam topik lebih umum.

Bacaan novel akan membolehkan kita menulis dengan membawa emosi pembaca dengan lebih baik. Ini akan membolehkan kita membina perhubungan dengan pembaca dengan lebih cepat dan teratur. Semakin hebat kita dapat menyentuh emosi mereka, semakin berkesan penulisan yang kita terbitkan itu.

Kita pernah bercerita bagaimana menyelesaikan masalah pembaca akan memberikan impak yang bagus, begitu juga penulisan yang dapat menyentuh emosi mereka. Ini perkara yang adakalanya suka untuk diterangkan dengan perkataan, tetapi emosi dalam penulisan memang wujud.

Andai kita sedang gembira, usahlah tulis cerita yang sedih, begitu juga sebaliknya. Kawal emosi semasa kita sedang menulis, andai ragu-ragu kita perlu berehat seketika agar emosi kita stabil dan dapat menulis dengan baik.

membina rutin menulis dan membaca setiap hari

Jadikan membaca sebagai rutin harian

Sepertimana latihan untuk menjadikan penulisan itu sebagai satu rutin harian, kita juga perlu menjadikan membaca setiap hari itu sebagai rutin kehidupan kita setiap hari juga. Ini akan menjadikan kita seorang yang banyak ilmunya, bagus bahasanya dan sentiasa mempunyai disiplin diri untuk menambah baik penulisan.

Apabila penulisan kita memberikan kesan positif kepada pembaca, ketika itu, menukarkan mereka daripada pembaca kepada pembeli akan lebih mudah. Perkara ini tidak berlaku serta merta dan perlukan masa agar ianya menjadi matang dan mantap.

Semoga kita semua akan dapat konsisten menulis dan dalam masa yang sama istiqomah membaca untuk menghasilkan lebih banyak karya-karya santai yang akan membantu ramai pembaca serta orang ramai di luar sana.

Selamat menulis dan membaca.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Reader Interactions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge